Kuhmo-talon syksy on värikäs kuin ruska

Kuhmo-talossa on tänä syksynä väriä ja elämää. Ohjelmiston vaihtelua kuvaa hyvin edellinen viikko, jolloin saimme torstaina kuulla cembaloa ja perjantaina olimme kansainvälisesti kiertävän hevibändin keikalla. Ja tästä se meno vasta alkaa.

Naisartistien loistoa

Perjantaina 7.10. Kuhmoon saapuu parin koronan takia siirretyn yrityksen jälkeen Suvi Teräsniska, joka esittää mentorinsa Olli Lindholmin ja Yö-yhtyeen musiikkia. Ja kun kuulija vähän hieraisee silmiään, hän tunnistaa kyllä myös lavalla olevat soittajat. Se on se, Yö. Lipunmyynti on edennyt kiitettävästi, mutta varsinkin parvella on vielä valinnanvaraa.

Johanna Iivanainen tunnetaan taipuisasta ja herkästä äänestä, joka leijuu vaivatta missä tahansa tyylilajissa. Perjantaina 21.10. hän tuo Kuhmoon uuden levynsä Broken River ohjelmistoa. Kevyesti svengaavan musiikin lisäksi ohjelmassa on otteita taiteilijan aiemmasta tuotannosta.

Huomattavasti rajumpi esitys on odotettavissa 5.11., kun Litku Klemetti esittelee levynsä Asiatonta oleskelua. Kyse on uuden levyn kunniaksi tehtävän kiertueen ensimmäinen keikka, joten nyt ollaan todella suomalaisen rockin eturivissä. Konsertin järjestää Kuhmon kulttuuripalvelut.

Naisistaan tunnetaan myös 3.12. pidettävä konsertti Lapin taikaa. Lavalle saadaan alallaan legendoiksi nousseet Tarja Ylitalo ja Arja Havakka sekä Eero MaggaJ. Eskelinen ja Legenda-orkesteri.

Myös joulun tunnelmiin siirrytään naisten tahtiin. Katri Ylander tuo iskelmällisen ja herkän joulukiertueensa Kuhmoon 15.12.

Lavakokemusta ja charmia

Vahvat naisartistit saavat syksyn ohjelmassa rinnalleen määrällisesti vähäisemmän mutta varmasti toimivan kattauksen miehiä. Heistä erityisesti täytyy mainita J. Karjalainen, jonka Soulavaris-kiertueen pohjoisin piste on Kuhmossa. Mies oli tähti jo parikymmentä vuotta sitten, kun hän edellisen kerran kävi Kuhmossa. Sen jälkeen olemme nauttineet niin Lännen Jukasta kuin mystisestä liskomiehestä, nyt Karjalainen luo nahkansa jälleen kerran. Konsertti järjestetään 30.10.

Petri Laaksonen on myös vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten sydämissä. Hänen juhlakonserttinsa 17.11. on otsikoitu Eläköön elämä – 60 vuotta Pohjantähden alla ja se esittelee artistin iskelmällisempää tuotantoa.

Eikä nyt unohdeta kuhmolaisia miehiä. Kuhmon Mieslaulajat esiintyvät Pekka Mikkolan johdolla isänpäivänä 13.11. Tämän konsertin järjestää Kuhmon kulttuuripalvelut. Lisäksi Kuhmon oma klarinettivirtuoosi Lauri Sallinen tuo talven aikana vielä kaksi kamarimusiikkikonserttia Lentua-saliin. Keskiviikkona 9.11. kumppanina on kuhmolaistaustainen koreografi Mikko Hyvönen ja konsertin teemana Laurille ominainen tanssin ja soittamisen yhdistäminen. Uudenvuodenpäivänä 1.1. taas Laurin kanssa esiintyy nykyään Australiassa vaikuttava Kuhmon Kamarimusiikin monivuotinen vieras Paavali Jumppanen.

Teatteria moneen makuun

Vuoden teatteritarjonta on sekin aika miehistä, mutta aloitetaan kuitenkin Anopit-näytelmällä. Kyseessä on mysterio buffon ilakoivasta otteesta ammentava esitys, jonka rooleissa nähdään Aila Heikkinen ja Elina Pyykkönen. Kuhmolaisteatterin esityksen 12.11. järjestää Kuhmon kulttuuripalvelut.

Eräänlaista miescharmia edustaa Pulkkinen Live II, jossa Jari Salmi ja Teemu Koskinen tuovat lavalle televisiosta tutun Pulkkisen kakkoskauden hahmot. 20.11. olevasta tilaisuuteen ei kannata pukea kaikkein tiukinta pipoa, sen verran ronskia huumoria on luvassa.

Teatterisyksymme lopettaa 1.12. Teatteri Eurooppa 4:n pariin kertaan siirtynyt vierailuesitys Kohtalon tango. Musiikkinäytelmä perustuu Topi Sorsakosken elämään. Rooleissa nähdään Jari SilventoinenNeija VäliläMaiju Jokinen ja Kimmo Riikonen, joita tukee teatterin oma orkesteri.

Lämpimästi tervetuloa kaikkiin tilaisuuksiimme. Lippuja saa aina sekä Lippupisteen palvelupisteiden ja nettikaupan että Kuhmo-talon oman lipunmyynnin kautta.