Kuhmo-talo sulkee ovensa keskiviikkona

Koronavirus aiheuttaa nyt monia muutoksia ihmisten elämään. Kuhmolaisten olohuoneeksikin kutsuttu Kuhmo-talo sulkee ovensa 18.3. ja ne pysyvät kiinni näillä näkymin 13.4. saakka. Tapahtumia talossa ei ole ennen kesää. Tauon aikana työskentelemme kiinteistöhuollossa ja valmistaudumme tulevaan.

Kuhmo-talon sali on lähiajat tyhjä. Kuva: Pekka Agarth

Kuhmo-talo palauttaa lippurahat asiakkaalle, mikäli lippu on ostettu meiltä. Osalle tapahtumista on jo löydetty uusi ajankohta, muutoksista kerrotaan sivuillamme mahdollisimman pian. Jos uusi aika käy asiakkaalle, hän pääsee paikalle nykyisillä lipuillaan eikä mitään toimia tarvita.

Tässä tilanteessa pidennämme lippujen takaisinostoaikaa ja asiakkaat voivat vaatia palautuksia myös sähköpostitse tai puhelimitse. Toivomme asiakkaiden ottavan yhteyttä puhelimella (08 6155 5451) arkisin klo 12-16 tai sähköpostiin kuhmo.talo@kuhmo.fi. Palautukset tehdään joko pankkitilille tai asiakkaalle kirjoitetaan summaa vastaava lahjakortti. Lippupisteen kanavista lippunsa ostaneet asiakkaat saavat lähiaikoina henkilökohtaiset ohjeet rahojen palauttamiseen. Osa asiakkaista myös haluaa tukea tapahtuma-alaa olemalla vaatimatta rahojaan takaisin. Siitä kerromme lisää alla.

Tautitilanne on kulttuurialalle raskas. Kaikki kulttuuriareenat jäävät tässä tilanteessa ilman tärkeitä tuloja mutta varsinkaan kiinteistöjen kulut eivät juuri pienene. Ylläpidon ja kehitystyön takia myös työt jatkuvat lähes entiseen tahtiin. Lipunmyyjille jää lipuista pieni osuus, joka ei tässä tilanteessa vastaa heidän toimintansa kuluja. Muita tuloja myyjillä on erittäin vähän.

Kuhmo-talossa tapahtuman perujana on sen järjestäjä, siis erittäin harvoin Kuhmo-talo. Normaalisti veloitamme peruuntuneista tapahtumista talolle koituneet kulut mutta tässä tilanteessa emme niin tee. Näin osaltamme pienennämme järjestäjien kohtuutonta taakkaa, jääväthän he lähiajat kokonaan ilman tuloja. Heilläkin on kiinteitä kuluja, joten valitettavasti voimme tässä tilanteessa odottaa konkursseja.

Artistit elävät pitkälti keikkailusta saamistaan tuloista, joita ei nyt ole. Tilanne on kohtuuton eikä vielä ole varmuutta mistään tukitoimista. Levyjen ja kirjojen ostaminen suoraan artisteilta on pieni kulttuuriteko, samoin palautettavista lippurahoista luopuminen.

Mikäli olet ostanut lippuja tapahtumiin, olet oikeutettu saamaan rahasi takaisin. Jos kuitenkin jätät palautuksen vaatimatta, tilittää Kuhmo-talo lipputulot tapahtumajärjestäjille ja he puolestaan tilittävät tuloja artisteille. Jokainen järjestäjä on tehnyt omat sopimuksensa taiteilijoiden kanssa, joten me emme tiedä muusikoiden ja näyttelijöiden saamia summia.

Pyrimme peruutuksista johtuvan työtaakan helpottuessa avaamaan syksyn lipunmyyntiä mahdollisimman nopeasti. Lippuja voi ostaa Lippupisteen nettikaupasta myös oviemme ollessa suljettuina. Emme normaalisti maksa ennakkoja järjestäjille, mutta tässä tilanteessa voimme joutua pohtimaan sitäkin vaihtoehtoa. Joka tapauksessa hyvä myyntitilanne tulevissa tapahtumissa luo alalle optimismia ja auttaa esimerkiksi lipunmyyjiä.

Tulevaisuutta varten muutamme syksyllä joitain lipunmyynnin käytäntöjämme ja toivomme asiakkaiden rekisteröityvän lipunoston yhteydessä. Silloin meillä olisi asiakkaittemme yhteystiedot, mikäli tapahtumia joudutaan perumaan tai niihin tulee merkittäviä muutoksia.